علی_آذرنوش

در این وبلاگ مطالبی در خصوص مسائل مالی و سرمایه گذاری مطرح می‌شود...

علی_آذرنوش

در این وبلاگ مطالبی در خصوص مسائل مالی و سرمایه گذاری مطرح می‌شود...

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است


به عنوان یک متخصص بازاریابی آنلاین، به کرات با صاحبان وب‌سایت‌هایی مواجه شده‌ام که به شکل اغراق‌آمیزی درباره‌ی تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت‌شان جار و جنجال راه می‌اندازند. ولی واقعیت آن است که تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت به تنهایی نمی‌تواند ضامن ایجاد درآمد باشد.

من معمولا از صاحبان این وب‌سایت‌ها می‌پرسم: ترافیک وب‌سایت شما از کجا می‌آید؟ چه صفحه‌ای از وب‌سایت شما، صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان‌تان وارد آن می‌شوند؟ چه درصدی از بازدیدکنندگان، مجدد به سایت شما مراجعه می‌کنند؟ و نهایتا چه درصدی از بازدیدکنندگان سایت به مشتری شما تبدیل می‌شوند؟

فقدان جواب صاحبان وب‌سایت‌های فوق نشان می‌دهد بیشتر از اینکه روی کیفیت بازدیدکنندگان تمرکز کرده باشند، به تعداد بازدیدکنندگان اهمیت می‌دهند. و من تضمین می‌کنم که این قبیل وب‌سایت‌ها با مشکل فروش و درآمدزایی مواجه‌اند. حقیقت این است که اگر این بازدیدکنندگان از شما خریدی نکنند، اصلا مهم نیست که وب‌سایت شما چه تعداد بازدیدکننده دارد.

پس بهتر است از همین حالا به فکر دنبال کردن ردپای بازدیدکنند‌گان وب‌سایت‌تان باشید که از چه طریقی وارد سایت شما شده‌اند و هدف‌شان از ورود به وب‌سایت شما چه بوده. برای این منظور لازم است از ابزاری استفاده کنید که به آنالیزر وب معروف است. برای استفاده از یک آنالیزر وب لازم نیست که حتما متخصص بازاریابی آنلاین باشید. وب‌سایت‌های زیادی هستند که در ازای مبلغی که از شما دریافت می‌کنند، این نوع خدمات را ارائه می‌دهند. ولی برای ابتدا، می‌توانید از خدمات رایگان گوگل آنالیتیک استفاده کنید.

گوگل، به شما تگی خواهد داد که می‌توانید آنرا در هرکدام از صفحات وب‌سایت‌تان قرار دهید و شروع به دنبال کردن ردپای بازدیدکنندگان‌تان نمایید. اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به شما خواهد داد نه تنها شامل تعداد بازدیدکنندگان‌تان خواهد بود، بلکه به شما خواهد گفت بازدیدکنندگان‌تان چه مقدار زمانی را صرف بازدید از یک صفحه‌ی خاص نموده‌اند؟ از چه طریقی و از چه وب‌سایتی وارد سایت شما شده‌اند؟ از چه کلمات کلیدی در سرچ‌شان استفاده کرده‌اند که به وب‌سایت شما ختم شده است؟ و چه صفحه‌ای بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است؟

و اما 5 نکته‌ای که لازم است برای آنالیز بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان به آن توجه کنید:

1- آیا در حال حاضر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان شما را می‌شناسند؟
نکته‌ی مهم این است که بتوانید بازدیدکنند‌گان جدیدی را وارد وب‌سایت‌تان کنید که به صورت بالقوه برای‌تان حکم مشتری را داشته‌باشند. به عنوان مثال 5 درصد از بازدیدکنند‌گان یک شرکت طراحی وب‌سایت، باید کسانی باشند که از قبل با آن شرکت آشنایی دارند و از طریق جستجوی نام شرکت وارد وب‌سایت شرکت شده‌اند. 95 درصد باقی مراجعین، باید کسانی باشند که مثلا با کلمه‌ی کلیدی "طراحی وب‌سایت" این شرکت را پیدا کرده‌اند.

2- آیا بازدیدکنند‌گان وب‌سایت‌تان، مشتریان بالقوه محصولات و خدمات‌تان هستند؟
فرض کنید شما تعمیرکار راکت تنیس هستید. قطعا مشتری که شما را با کلمه‌ی کلیدی "راکت تنیس" سرچ کرده و وارد وب‌سایت‌تان شده، به شما کمکی نخواهد کرد. ولی شخصی که مثلا با کلمه‌ی کلیدی "تعمیرکار راکت تنیس" شما را پیدا کرده، احتمال بیشتری دارد که از سایت‌تان خرید کند. پس تلاش کنید که در استفاده از کلمات کلیدی به شکل بهینه و مطلوب استفاده کنید.

3- آیا پیج شما در شبکه‌های اجتماعی، به فروش‌تان کمک می‌کند؟
اگر شما فقط ده درصد از تلاش‌تان برای بازاریابی محصولات یا خدمات‌تان را صرف بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر می‌کنید و در نهایت 25 درصد از کل بازدیدکنند‌گان‌تان از طریق این شبکه وارد سایت شما می‌شوند، در وضعیت مطلوبی قرار دارید.

4- آیا بازدیدکننده‌ها در وب‌سایت شما برای زمان طولانی توقف می‌کنند؟
گوگل آنالیتیک به شما اطلاعاتی می‌دهد که به آن "بونس ریت" می‌گویند. اگر مقدار "بونس ریت" بالاتر از 60 یا 70 بود، نشان می‌دهد که شما در جذب کردن توجه بازدیدکنندگان با مشکل روبرو هستید و آن‌ها بدون توجه به محصولات یا خدمات وب‌سایت‌تان آن‌را به سرعت ترک می‌کنند.

5- اصلا کسی به صفحه‌ی محصولات یا خدمات شما وارد می‌شود؟
وظیفه اصلی یک وب‌سایت فروش محصولات و خدمات صاحب آن است. پس اگر بازدیدکنندگان شما بدون توجه به صفحه‌ی محصولات یا خدمات، وب‌سایت‌تان را ترک می‌کنند، نشان می‌دهد که وب‌سایت‌تان وظیفه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد. پس لازم است که شما با اتخاذ تصمیم درست بتوانید علایق و سلیقه‌های مشتریان‌تان را دسته‌بندی کنید که در صورت لزوم بتوانید آن‌ها را به صفحه‌ی مورد نظر هدایت کنید.

نهایتا، از آنالیزرهای وب‌سایت نترسید. وارد گود شوید و تصمیم بگیرید که واقعا به چه چیزی احتیاج دارید. این اعداد و آمار‌ها به شما نشان خواهند داد که آیا واقعا وب‌سایت‌تان در فروش محصولات و یا خدمات شرکت موثر است یا نه.

برگردان: علی آذرنوش
منبع: entrepreneur.com
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۰ ، ۲۳:۱۳
Ali Azarnoosh